I stedet for de tidligere anvendte arbejdspladsbrugsanvisninger (APB) er der nu i stedet fokus på sikkerhedsdatablade, kemisk risikovurdering samt oplæring / instruktion.
Kemisk risikovurdering (kemisk APV) er en del af den almindelige APV
Kemisk risikovurdering udarbejdes udfra de syv vurderingselementer – se mere om Arbejdstilsynets krav her https://at.dk/arbejdsmiljoeproblemer/kemi/vurder-risikoen/
Virksomheden skal:
Udarbejde produktliste over farlige stoffer | Indhente sikkerhedsdatablade | Vurdere arbejdsprocesser og udarbejde kemisk risikovurdering |
Udarbejde produktliste over farlige stoffer
- Der skal udarbejdes en oversigt over den kemi, der anvendes i virksomheden så alle produkter er kendte.
Indhente sikkerhedsdatablade
- Leverandøren har pligt til at medlevere et sikkerhedsdatablad (SDS) til farlige produkter
- Sikkerhedsdatablad skal leveres på dansk i Danmark
- Produkter, hvor der IKKE automatisk medfølger et sikkerhedsdatablad – er produkter, der udbydes til offentligheden (byggemarked, supermarked m.v) samt produkter, der ikke opfylder kriterierne for klassificering som farligt, men indeholder et farligt indholdsstof
Vurdere arbejdsprocesser og udarbejde en kemisk risikovurdering
- Stoffer og materialer kan være faste, flydende eller luftformige. De kan indgå i en fremstillingsproces, i en proces som et hjælpemiddel eller opstå som et biprodukt ved en proces, fx som farlige dampe.
- Stoffer og materialer, kan eksempelvis være dannet ved en arbejdsproces som ved støv, stænk, dampe og aerosoler i luften, slibe-og borestøv, røg fra svejsning og lodning samt dieseludstødningsgasser.
Arbejdsprocesser skal vurderes:
- Med inddragelse af oplysninger om produkter (sikkerhedsdatablade)
- Hvad sker der i arbejdsprocessen når produkter blandes sammen
- Medtage alle kilder til eksponering –to ufarlige produkter kan reagere og blive farlige
- Dannes der farlige stoffer/produkter i arbejdsprocessen som ikke har et sikkerhedsdatablad
- Hvis resultatet af den kemiske risikovurdering tilsiger det, skal der laves en handlingsplan, som skal skrives ind i den almindelig APV
Alle ansatte skal kende til:
- Farer og risici der kan være forbundet med arbejdet
- Sikkerhedsforanstaltninger der skal beskytte imod disse farer og risici
- I tilfælde af uheld hvordan der hjælpes, opsamles spild mm.
- Ovenstående er arbejdsgivers ansvar. Ansatte skal have adgang til den samlede oversigt.